Sociale veiligheid en welbevinden
We willen leerlingen laten opgroeien tot wereldwijze burgers. Het is voor hen belangrijk dat zij leren hoe zij een goede relatie opbouwen met medeleerlingen, de leerkracht en andere om hem/haar heen. Een belangrijke kenmerk van onze school is het sociaal-emotioneel leren (SEL) waarin we deze ontwikkeling stimuleren. Wij hebben hiervoor onze eigen schooltaal ontwikkeld; de Regenboogtaal. Waarbij wij vier basisafspraken hanteren met daaraan verschillende gedragsverwachtingen( ik-regels). Wij geven aan de hand van deze gedragsverwachtingen lessen om onze leerlingen steeds vaardiger te maken. De leraren zijn geschoold in de fases van groepsdynamica en de inzet van de gouden en zilveren weken en laten zich inspireren door de Kanjer methode.
Daarnaast hebben wij een gedragsladder om eenduidigheid te creeren in onze gedragsaanpak. Wij zien het bevorderen van positief gedrag als een gezamenlijke verantwoordelijkeheid. Zie downloads voor deze werkwijze en de ladder.
Ook werken we in groep 7 en 8 met 'Passie en talent' van Human Dynamics.
Passie & Talent is bedoeld om kinderen meer inzicht te geven in zichzelf. Wie ben jij en waarom doe jij de dingen zoals je doet. Inzicht krijgen in wie je bent, betekent ook dat je meer gaat begrijpen waar jouw kwaliteiten liggen en welke keuzes je kunt maken om je kwaliteiten met passie te kunnen uitvoeren!