HomeSchoolDoelgericht onderwijs

Doelgericht onderwijs

Wij geven kwalitatief hoogwaardige lessen. De leraar speelt een centrale rol bij het begeleiden van de leerlingen. Door een goede instructie waarbij de concepten en de vaardigheden in de leerdoelen expliciet onderwezen worden, leren leerlingen beter en sneller. Wij hanteren daarom voor onze lessen het Expliciete Directe Instructie model. We laten ons hierbij inspireren door het boek van Marcel Schmeier (2009) Expliciete Directe Instructie: tips en technieken voor een goede les.

De leraar bepaalt tijdens deze lessen in hoge mate wat de leerlingen zullen leren (de doelen van het onderwijs), hoe de leerlingen dit zullen leren (de middelen of strategieën om de doelen te bereiken), of de leerlingen geleerd hebben wat ze dienen te leren (het bepalen van de leerresultaten) en welke feedback de leerlingen krijgen op hun vorderingen. Kortom hieronder vallen activiteiten als, instrueren, uitleggen, voordoen, doceren, overdragen, presenteren, demonstreren, corrigeren, aanwijzingen geven, feedback geven en overhoren. We leggen bij de basisvakken zoals rekenen, taal en spelling de nadruk op leraar gestuurd onderwijs waarbij de leraar de leersituatie voor de leerlingen structureert. Wij laten ons daarbij niet leiden door de methode, leerboek of werkbladen maar zien de leraar als regisseur.