HomeSchoolSpelend, onderzoekend en ontwerpend leren

Spelend, onderzoekend en ontwerpend Leren

Vanaf het moment dat een kind geboren wordt, bekijkt het de wereld vol verwondering. Zien, voelen, horen, proeven, ruiken, de kleuter heeft een prachtige kijk op de wereld om zich heen. Deze leef en belevingswereld nemen wij graag mee in onze kijk en visie op het kleuteronderwijs.   

Elke onderwerp waarmee we werken wordt door de leerkrachten kritisch bekeken. Uitgangspunt hierin is dat onderwerp zichtbaar moet zijn in de echte wereld en dat de kleuters het kunnen spelen. Thema herfst kan je niet spelen, maar de boodschappen gaan halen als het regent weer wel. 

Zo start elk nieuw onderwerp, met een probleem / vraag. Waar de kinderen gedurende 6 tot 8 weken antwoorden op gaan vinden. Zo kunnen ze bij het onderwerp supermarkt, de vraag gaan stellen; Wat eten we vanavond? 
 
De opbouw is hier steeds hetzelfde in. We starten met de aanleiding (vraag), vervolgens gaan we daarover met elkaar in gesprek en onderstaan er onderzoeksvragen. Op deze onderzoeksvragen proberen de kinderen van tevoren antwoorden te bedenken (hypothese). In de werkplaats gaan de kinderen de onderdelen maken die nodig zijn om het spel te verrijken in de spelhoek. Zo kan er bij het onderwerp de supermarkt ervoor gekozen worden om in de werkplaats, reclamefolders te maken. In de spelhoek kunnen ze daarna de reclamefolder bekijken en een boodschappenlijstje maken met wat ze in de winkel kunnen kopen.